Svenskt Travderby

Maharajah
Det här är ju egentligen en galoppblogg, men jag fick en spontan lust att slänga ut en bild från Travderbyt som precis avgjorts här på Jägersro. Ett Derby är alltid ett Derby oavsett om det handlar om trav eller galopp. Och det är naturligtvis otroligt stort för tränaren, kusken, ägaren och inte minst uppfödaren. Maharajah var läskigt bra idag.
Från vänster: tränare Stefan Hultman, Maharajah (så klart), skötare Malin Wrigmar, Örjan Kihlström och uppfödare Margareta Wallenius-Kleberg.

Nu ska jag strax lämna banan och fortsätta efterarbetet hemifrån. Det har varit en lång och intensiv helg. Sedan är det bara att ladda om inför nästa vecka. Det är ju för tusan Stockholm Cup på söndag!

10 reaktioner till “Svenskt Travderby”

  1. Kolla hur hästen smajlar upp sig 🙂

    Det här är ju en galoppblogg som sagt, men Maharajahs lopp idag lär man inte glömma i första taget.

    Hästsport när den är som bäst är hästsport när den är som bäst oavsett gångarten.

  2. Men tyvärr sviker publiken båda gångarterna. Ca.5400 pers. på travderbyt idag. Galoppderbyt lockade ca.4.200. Gapet krymper – men på en alltför låg nivå.
    På Klampen var det minsann ingen kö till pölsemannen idag !

  3. Kan tänka mig att det var dåligt med folk på Klampen idag. Trots ett par riktigt fina lopp.
    Men klampen får faktiskt skylla sig själv litegrann. Enda banan i skandinavien som inte ens har en oddstavla på innerplan? Som ett av mpnga exempel på att inget görs där för att få publik.

    Kommer ihåg mycket väl i min barndom när mina föräldrar inte kunde ordna barnvakt när det var dags att åka på trav och man hade gyllene tider i form av att det var hur lätt som helst att förhandla sig till mutor i form av till exempel dyr hockeyutrustning. De mindre mellanklassbanorna typ Färjestad, Örebro och Axevalla införde oddsindikator på innerplan i slutet av 60-talet!

    För travet är det tätt på given med topptravsport under sommaren. Bör till viss del förklara den dåliga tillströmningen på Jägers idag. Men allt som allt är 5400 riktigt, riktigt dåligt.

    Speciellt med dagens ”snackhästar” Yield Boko och Maharajah i förhandssnacket i åtanke.

  4. Tore och Lars: Helt sant, söndagens publiksiffra var 1 600 personer mindre jämfört med förra året. Det är upplyftande siffror. Men man ska så klart inte glömma att det kom en bit över 7 000 pers till banan igår, lördag, då det var V75. Spel lockar tydligen mer än sport. Annars är det kanske så att söndagar är iskalla ur ett publikt perspektiv. Fast utvecklingen på Göteborg Galopp visar å andra sidan på motsatsen. Att Klampenborg inte sätter spelarna i första rummet är allmänt känt. Dagens V4-omgång är väl ett lysande exempel.

  5. Jag läste just ett klokt inlägg av en inbiten travfantast på den eminenta bloggen Travpunkten. Han utvecklar teorin att trav (och galopp) har blivit ett utbud av spel – inte av sport. Allt annat runt sporten, som t.ex socialt umgänge, har tynat bort i skuggan av spelet. Och vill man enbart spela finns det ingen anledning att besöka banan – Internetspelet och ATG Live m.fl. tillfredsställer alla spelbehov.

  6. Tore: Att spelet dominerar är högst påtagligt inom travsporten. Och jag tycker mig finna en hel del som talar för galoppen är på väg in på samma spår. Bra eller dåligt? Hur som helst så är det spelet som finansierar sporten.

  7. Klampenborg är samtidigt den enda ”riktiga” galoppbanan i skandinavien.När man var barn så var ett besök på Klampen oftast med avslutning på Bakken (om pappas spel varit bra) en högtid!Fast tiden har väl hunnit ifatt även galoppen och kanske det som kallas utveckling,suck!
    Känner en hel del travspelare som använder den inte lika statiska galoppen för avkoppling emedan spelet på trav blir mer jobb.
    Maharadja var glimrande igår. Men Una hora gjorde oxå underverk .Lite Zlatan bragd över båda! Väntar ff på första galopphästen med Zlatan i namnet.

  8. Bjebbe: Minns du inte Zlatan Zaid? En riktigt fin individ hos Castro för ett antal år sedan. Blev tyvärr aldrig någon större stjärna på tävlingsovalen.

  9. Shame om me! Fast väntar på Zlatan hästen som gör skäl för namnet.
    Rosengårds på tisdag blir ett intressant löp.Norsk seger?
    + att se om Media Hora ff kan leverera??

Kommentarer är stängda.